Donaties goede doelen
0
1
5
8
8

Het MVO gevoel

6 juni 2017 Afbeelding Het MVO gevoel

“Nou… we hebben automatische lichtschakelaars!” Tegenover mij staat een enthousiaste ondernemer. In een netwerkbijeenkomst heb ik net een korte pitch gegeven over Locaties met Meerwaarde(n). Dat lijkt hem wel wat, voor een aantal vergaderlocaties die hij exploiteert. Want een paar zijn gevestigd in mooie panden. En de inrichting is niet standaard, maar hip en net even anders dan anders.

Het gebeurt ons steeds vaker, dat locaties ons benaderen voor een plekje op de site. We snappen dat heel goed. Iedereen vindt zijn eigen locatie natuurlijk heel veel meerwaarde hebben en wil dat het liefst zo breed mogelijk over het voetlicht brengen. Maar een Locatie met Meerwaarde(n) word je niet zo maar. Sterker nog, onlangs hebben we onze MVO-criteria weer aangescherpt.

Deze concrete meetlat is handig, maar we worden pas echt enthousiast wanneer we het gevoel hebben dat een ondernemer écht betrokken en intrinsiek gemotiveerd is voor zijn MVO-beleid. Het zit ‘m niet in bepaalde maatregelen, of een keurmerk. Het zit in de mensen die het doen. Vooral de meerwaarde in de categorie ‘natuur’ luistert erg nauw. Voor je het weet, heb je te maken met een gevalletje greenwashing. Daarom gaan we ook altijd met de drijvende krachten achter de organisatie praten. Sfeer proeven, kijken hoe een en ander in de praktijk wordt uitgevoerd. Zitten we qua gedachtengoed op dezelfde golflengte? Wanneer het klopt, dan voel je dat eigenlijk meteen.

Zo ging het ook met de enthousiaste ondernemer. Na de bijeenkomst kon ik gelukkig mijn -toch wel heel korte- elevatorpitch toelichten. Al pratende wisten we het beiden eigenlijk al snel.… met alleen automatische lichtschakelaars, biologische catering en een kwaliteitskeurmerk kom je er niet. De MVO mindset was er nog niet helemaal.
Het leuke was dat we erna een goed gesprek hadden over wat hij allemaal zou kunnen doen om wél aan een van de criteria te voldoen. Want zo is het ook: we willen met ons concept graag anderen inspireren om maatschappelijk te gaan ondernemen. En wie weet…. treffen we elkaar over een jaar weer en past het dan wel. 

>> Bekijk de criteria om een Locatie met Meerwaarde(n) te worden

Terug naar het overzicht