DONATIES GOEDE DOELEN
0
5
1
3
2

Live, online of hybride?

Maak de impact van je event positief!

Door de grote vlucht die het online werken heeft genomen, hebben we er veel smaken bij gekregen. Er is het vertrouwde live-event. Daarnaast is online een blijvertje en we hebben ook nog de combinatie van de twee: hybride. 
Het is een goede ontwikkeling dat er nu meer wordt nagedacht over de vorm van events. Immers: een evenement organiseren kost een hoop geld, tijd en grondstoffen. Relevantie is dus belangrijker dan ooit. 
 
>> Lees ook: wat wil mijn bezoeker nou écht? 
 
Gaat het over kennisdeling? Over elkaar inspireren? Of vooral over netwerken en cocreëren? Dat maakt veel verschil.

 

Waar ligt de focus?

Om een goede afweging te kunnen maken, kijk je naar vier dingen:
  • Kennisdeling
  • Ontmoeting
  • Interactie
  • Locatie
Ligt de focus heel erg op kennisdeling, dan is de kans groot dat je met een online programma meer bereikt. Je kunt dan je budget besteden aan het maken van mooie content en techniek. Online kun je  meer mensen bereiken, je doelgroep is groter. Ook na afloop heb je nog plezier van de geproduceerde content. 
 

Samenwerken kan heel goed online

En dan ontmoeting, wat zijn hier je doelen? Kent het publiek elkaar al of wil je graag dat er spontane gesprekken ontstaan? Efficiënt vergaderen of brainstormen kan online erg goed. Je kunt snel wat aan elkaar laten zien door scherm delen, dingen opzoeken online en er zijn diverse samenwerkingstools (denk aan Mural, Miro, Padlet etc.) die het je gemakkelijk maken om efficiënt stappen te zetten. Met z’n allen achter een laptop maak je soms meer stappen dan wanneer je met elkaar rond de tafel zit. 
 

Maar live voegt iets toe

Maar echt spontaan is het niet en je leert elkaar ook niet goed kennen. Als kennismaken, ontmoeting en interactie tussen sprekers en gasten essentieel zijn: organiseer dan een live event. 
 

Hybride voor één doelgroep

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een hybride event: live publiek én streamen voor de mensen thuis. Stel je hierbij steeds de vraag: welke doelgroep is leidend? En stem de keuze daar op af. Een goed gestreamd event wordt al snel het bijwonen van een televisie-uitzending. En een goed live event met veel interactie voelt voor de kijkers thuis al snel wat langzaam aan. Vergeet ook niet ‘de mensen thuis’ aan te spreken en te betrekken bij je live event.
 

Dit artikel staat in ons whitepaper 'Organiseren anno 2023, maak je impact positief'. Vraag hier het hele whitepaper aan.

 

Meer nieuws
Reacties

Schrijf een reactie

Zal niet zichtbaar op website zijn.

Bedankt voor je reactie

Je reactie is geplaatst.