Donaties goede doelen
0
2
9
2
3

MVO beleid moet je ervaren

Esther blogt over blooming MVO beleid moet je ervaren

Je kunt natuurlijk een afvinklijstje maken voor alle mogelijke vormen van meerwaarde van een locatie. Zodat je kunt turven en dan optelt of iets ‘een Locatie met Meerwaarde(n)’ is. Op zichzelf is daar niet eens wat op tegen. Het is best handig. Efficiënt. Transparant. Dus ooit hebben we heus wel zo’n lijstje gemaakt.

Maar het bleek niet te helemaal te voldoen. Want of iets een Locatie met Meerwaarde is, blijkt voor ons vooral te maken te hebben met de intentie van werken. En die is lastig te meten. Daarvoor moet je de locatie ervaren. Esther was bij blooming Hotel. Niet bepaald een straf, zo blijkt......

Blooming in Bergen

Ik kom al vele jaren regelmatig voor een paar dagen vakantie in hotel blooming in Bergen NH. Ik vind dat de allerfijnste plek voor een paar dagen aan zee. “Waarom?”, wilden anderen weten.
Ja, leg dat maar eens uit. Het is de sfeer, alles is zo precies goed, zo mooi, de medewerkers zo aandachtig, het is zo kloppend, de prijs/kwaliteit verhouding, zo prachtig gelegen, het ontbijt, weet ik veel, alles! Misschien, zei ik dan, is het wel omdat het vroeger gewoon een Volkshogeschool was. En die sfeer hangt er eigenlijk nog steeds.

Blooming oude volkshogeschool

Na mijn laatste bezoek dacht ik: maar wat is het nu toch eigenlijk? Ik ging op zoek naar achtergrondinformatie. Inderdaad, de geschiedenis van de vroegere Volkshogeschool zingt nog steeds mee in de manier waarop je ontvangen wordt. Blooming wil een omgeving bieden waar mensen groeien.  Vanaf binnenkomst word je meegenomen in die gedachte met pakkende teksten.

Als je oprecht wil dat je gasten groeien tijdens hun verblijf, zegt dat natuurlijk iets over hoe je ze verzorgt en behandelt. Nu hoor ik je denken: jaja, als het maar geld oplevert natuurlijk. Maar zo is het dus niet.

Geen winstoogmerk

Ik ontdekte dat blooming geen winstoogmerk heeft. Dus het geld dat overblijft nadat alle kosten van de bedrijfsvoering zijn betaald en de medewerkers hun salaris hebben gekregen (wat natuurlijk best een groot deel van alle opbrengsten is hoor, dat wel) verdwijnt in niemands zak. Dat geld gaat naar de blooming stichting. De stichting geeft dat geld aan maatschappelijke  projecten in de regio. Toen ik daar bij stilstond, bedacht ik dat je dat in allerlei details ervaart. Als gast heb ik hier altijd het gevoel dat winst maken hier niet het hoogste doel is.

Voorbeeld. Toen mijn vriendin na een heerlijk diner in het hotel zei dat ze eigenlijk nog wel een dessert zou lusten maar dat ze in dat geval onverstandig veel zou eten, kwam er gewoon een extra schoteltje met koekjes en chocolade bij de koffie op tafel. Zo kon ze binnen haar grenzen toch aan haar zoete trek tegemoet komen. Het is exemplarisch voor hoe blooming met zijn gasten omgaat.

Duurzaam en maatschappelijk verantwoorde catering

Dat eten is trouwens niet alleen voortreffelijk van smaak maar ook van goede komaf. Blooming werkt met leveranciers die duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Het heerlijke brood van Fermento (ja ook een selectie lekker brood voor de glutenvrije mens!), de koffie en thee van Peeze. De biologisch geteelde groenten, kruiden, fruit en bloemen komen uit de eigen Hoftuin, waar deelnemers van zorginstelling Scorlewald zaaien, zorgen en oogsten.

Diepgeworteld MVO beleid

Hoe meer ik las, hoe beter ik begreep dat mijn liefde voor blooming niet op toevalligheden berust, maar op een uitgebreid MVO beleid dat diep geworteld is in de oorsprong en de intentie van de locatie. De drijfveer om mensen te laten groeien en maatschappelijk bij te dragen wordt uitgewerkt in elk facet van de organisatie. Een proces dat continue doorgaat.

‘Mooie bedrijfskleding’ zei ik tegen de dame achter de receptie. Van Ladress, meldde ze trots. Een label dat ik ken als populair maar ook prijzig, onder andere omdat de kleding verantwoord wordt gemaakt. Het label is aangesloten bij de Fairwear foundation. Die dingen.

Uit met de Pet

Voor zakelijke gasten heeft blooming de actie Het is uit met de Pet!  bedacht om een eind te maken aan de plastic petflessen bronwater bij vergaderingen. Elke zakelijke gast krijgt een Dopper die te vullen is met het  water uit de kraan dat dichtbij blooming in de duinen wordt gezuiverd. 

 

Meer uitgelichte artikelen