Donaties goede doelen
0
3
3
0
0

De evenementenbranche in een donut

Inspiratie De evenementenbranche in een donut

Wij gaan werk maken van onze missie. Hoe? Aan de hand van de donut theorie van Kate Raworth. We geloven erin dat je best met z’n allen een feestje mag vieren én er tegelijkertijd voor kunt zorgen dat de wereld leefbaar blijft. Als je maar binnen de kaders van de donut blijft. 

De komende tijd gaan we verder in deze donut duiken. En daar hebben we jouw hulp bij nodig. Hoe kijk jij hier tegen aan? Heb je mooie voorbeelden? Want het gaat hierbij niet alleen om de theorie, maar ook om delen en inspireren. Doe je met ons mee?

Onze missie: "Het is onze droom dat respect voor mens, natuur en cultuur de norm wordt in de evenementenbranche."

Wat is de donut?

Kort samengevat staan in de binnenste ring de basisvoorzieningen, waar iedereen recht op heeft. Huisvesting, schoon water, veiligheid, enzovoort. Je vindt hier ook veel doelen van de Verenigde Naties de ‘Sustainable Development Goals’ (SDG’s) terug. 
De buitenste ring stelt een ecologisch plafond voor. De maximale druk op onze planeet, een bovengrens die dus niet mag worden doorbroken. Tussen deze cirkels bevindt zich een veilige, duurzame en rechtvaardige wereld voor iedereen: de donut. 

Toepassen op de evenementenbranche

In de evenementenbranche wordt veel omgezet. Niet alleen in geld, maar ook in eten, drinken, vervoer, materialen, energie en niet te vergeten arbeid. Dat geld kan verschillende kanten op werken. Je kunt iets heel moois voor je bezoekers organiseren en toch de wereld beroerder achterlaten. Of je kunt iets heel moois voor je bezoekers organiseren en de wereld beter achterlaten. Locaties met Meerwaarde(n)  heeft als missie om de wereld met elk evenement een beetje mooier te maken. Een aantal locaties is al aan die reis begonnen, samen met ons. 

Zeven manieren om je denken over events te veranderen

Om de eventbranche te veranderen zodat deze binnen de grenzen van de donut past, is een andere manier van denken nodig. Dat is in theorie niet zo ingewikkeld. Maar het gaat in de praktijk wel een enorme verschuiving in de evenementenbranche teweegbrengen als alle opdrachtgevers hun mindset aanpassen.

Binnen de theorie van Kate Raworth onderzoeken wij haar zeven manieren van denken, die het verschil kunnen gaan maken in de branche:

  1. Zet je hogere doel centraal
  2. Kijk verder dan jouw event, naar het grote plaatje
  3. Zet de MENS centraal
  4. Organiseren doe je niet alleen (snap het systeem)
  5. Gelijkheid is een keuze
  6. Denk verder dan circulair
  7. Ga niet voor groot en groei

De komende weken werken we deze denkrichtingen een voor een verder uit. We horen graag jouw ideeën, ervaringen en mooie voorbeelden. Je kunt hieronder een reactie achterlaten, of meepraten op een van onze social mediakanalen. Op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief: 

 

Meer uitgelichte artikelen

Reacties

Schrijf een reactie

Zal niet zichtbaar op website zijn.

Bedankt voor je reactie

Je reactie is geplaatst.