DONATIES GOEDE DOELEN
0
5
1
3
2

De eventbranche in een donut – zet je hogere doel centraal

Inspiratie

Locaties met Meerwaarde(n) legt de eventbranche naast de donut theorie van Kate Raworth. We geloven erin dat je best met z’n allen een feestje mag vieren én er tegelijkertijd voor kunt zorgen dat de wereld leefbaar blijft. Als je maar binnen de kaders van de donut blijft. 
Dit keer aflevering 1: zet je hogere doel centraal
 
Wat kost het en wat levert het op? Elk jaar wat meer graag; we moeten wel groeien. Dat is het economisch denken waar we vanuit onze Westerse historie allemaal mee vertrouwd zijn. Maar als je altijd uitgaat van groei en maximalisatie, schiet je al snel over de grenzen van de donut heen. Het wordt beter wanneer je andere doelen centraal stelt. 
 
Veel van onze locaties hebben andere dingen in hun doelstelling staan.

Bijvoorbeeld:

  • Spelderholt – mensen met een verstandelijke beperking opleiden
  • De GeWoonboot - gebouwd als voorbeeld van duurzaam en circulair woonschip
  • The Colour Kitchen – jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt opleiden
  • Humanity House – het verhaal van vluchtelingen vertellen 
  • Instock – voedselverspilling tegengaan
  • Het Wijnbouwcentrum - biologische wijn ontwikkelen én mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werk bieden
  • Blooming – mensen laten bloeien in hun ontwikkeling
  • Kiemkracht 64 - een nieuw perspectief op voedselvoorziening en landschapsinrichting bieden
  • Bovendonk – cultureel erfgoed bewaren
Dit lijstje kan nog veel langer, want alle Locaties met Meerwaarde(N) hebben zo hun eigen bijzondere verhaal.

 

Welk hoger doel heeft jouw organisatie en welke locatie past daarbij?

Misschien heb jij vanuit je organisatie ook een hoger doel dan winst en groei? Hoe heerlijk is het dan, dat je je evenement op locatie organiseert die een vergelijkbare doelstelling heeft.


Voorbeelden

  • Werk je bij het UWV, dan wil je zoveel mogelijk mensen aan het werk helpen. In het onderwijs wil je jongeren goed opleiden voor werken en leven. Dan is een locatie als Spelderholt of de Colour Kitchen natuurlijk heel passend.
  • Een bank wil de samenleving faciliteren met een goed financieel systeem en zorgen dat alles dat wij werkelijk van waarde vinden, bekostigd kan worden. Zo financieren banken regelmatig het opknappen van een cultuurhistorisch pand. Hoe leuk is het dan, om op zo’n locatie je eigen personeelsevent te organiseren.
  • Een bedrijf dat zich bezig houdt met voeding, kan bij vergaderlocatie Kipster een vernieuwend idee direct laten zien.
  • Of wat dacht je van een bouwbedrijf dat flink op weg is te verduurzamen en hun event organiseert in een hele duurzame of volledig circulaire locatie

Kortom: geef meer zin aan je evenement door in alles aan te sluiten bij het hogere doel van je bedrijf of instelling. 

 
Heb je ook zo’n voorbeeld? Welke hoger doel streeft jouw organisatie na? Welke locatie paste daar bij? Welke dingen heb je gedaan op je evenement, om die doelstelling voelbaar en zichtbaar te maken? We vinden het leuk als je dit wil delen en hiermee anderen kunt inspireren, op onze website of onze social media.

Meer nieuws
Reacties

Schrijf een reactie

Zal niet zichtbaar op website zijn.

Bedankt voor je reactie

Je reactie is geplaatst.